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    Maschinelle invasive Langzeitbeatmung bei Querschnittgelähmten
    (2026) Rudolph, Merle Marie
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    In vitro analysis of factors influencing the ratio of IgE to IgG1
    (2026) Freye, Sarah-Maria
    Background: IgE-mediated food allergy is a common disease affecting up to one tenth of the population, especially in industrialized nations, and provoking symptoms that range from mild skin manifestations to life-threatening anaphylaxis. Curative and preventive treatment is very limited, creating a danger for the patients and an economic burden for the patients and their stakeholders. Therefore, an advanced knowledge of immunological mechanisms which could serve as a future treatment target is necessary. A promising target is the ratio of the immunoglobulins IgE and IgG4 in humans, or respectively IgE and IgG1 in mice. Several studies describe that sensitized but tolerant patients presented a higher ratio of food-specific IgG4 to IgE as opposed to food allergic patients. Hence, it is of great interest to understand which factors influence the ratio of these immunoglobulins, contributing to a more allergy-releasing or allergy-protective immune response. Objective: This thesis aims to evaluate the impact of B cell receptor (BCR) signaling strength, differential IL-4 and glucose levels on the ratio of membrane-bound and secreted IgE and IgG1 in murine B cell cultures. Methods: The experiments are based on an in vitro B cell culture system that mimics a T cell-dependent germinal center reaction: splenic B cells from BALB/c mice were co-cultured with cells from the feeder cell line 40 LB and stimulated with cytokines and, if applicable, F(ab’)2 fragments of anti-Ig antibodies, among others. The frequencies of IgE- and IgG1-expressing cells were evaluated by flow cytometry, the secretion of these antibodies by ELISA and the class switch recombination generating these antibodies by semiquantitative analysis of switch circles. Results: Calcium flux experiments revealed that F(ab’)2 fragments of anti-IgM and anti-Ig kappa antibodies could serve as a model for different BCR signaling strengths. Flow cytometric analysis of IgE+ and IgG1+ B cells and plasmablasts showed that stimulation with both F(ab’)2 fragments decreased the frequencies of these isotype-switched cells. The ratio of IgE+ to IgG1+ B cells diminished with increased BCR signaling which was similar for BCR stimulation with F(ab’)2 fragments of anti-IgM and anti-Ig kappa antibodies. In contrast, increasing concentrations of IL-4 or glucose in cell cultures raised the ratio of IgE/IgG1. Conclusion: In our germinal center model, the stimulation of the BCR with F(ab’)2 fragments of anti-Ig antibodies selectively inhibited the formation of IgE+ B cells and plasmablasts more strongly than that of IgG1+ cells. The strength of this inhibition corresponded to the BCR signaling strength. Semiquantitative analysis of switch circles showed that indirect class switching from IgM to IgG1 to IgE was the principal mechanism of IgE+ B cell generation in our cell culture system. IL-4 and glucose levels seemed to influence the IgE/IgG1 ratio, too. All in all, these findings suggest that complex B cell-extrinsic environmental stimuli differently influence the generation of IgG1- vs. IgE-switched cells, even though Th2-cytokines, especially IL-4, promote switching to both isotypes.
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    Screening auf konnatale CMV-Infektionen bei sehr kleinen Frühgeborenen
    (2025) Leienbach, Viola
    Eine Infektion mit dem humanen Cytomegalievirus ist die häufigste konnatale Infektion und kann zu akuten Erkrankungen und/oder schwerwiegenden neurologischen Langzeitfolgen führen, auch bei asymptomatischer Infektion. Aktuell gibt es keine Empfehlung eines generellen postnatalen Screenings. In dieser Arbeit geht es um die Fragen, ob innerhalb der Studienpopulation von Frühgeborenen mit einem sehr niedrigen Geburtsgewicht von unter 1500 Gramm konnatal infizierte Kinder diagnostiziert wurden, ob tiefgefrorenes Nabelschnurgewebe als mögliches Material eines Screenings auf CMV-Infektionen mittels rt-PCR verwendet werden kann und ob sich Unterschiede zwischen Frühgeborenen zeigen, welche postnatal antiviral mit Ganciclovir oder Valganciclovir therapiert wurden gegenüber nicht antiviral therapierten Frühgeborenen. Sowohl das Material (Nabelschnurgewebe) als auch die klinischen Daten wurden erhoben vom German Neonatal Network. In vier von 3323 Nabelschnurgewebeproben wurde der Nachweis von CMV-DNA gefunden, welches als Beweis einer konnatalen CMV-Infektion angesehen wurde. Alle vier Kinder wurden postnatal mit Ganciclovir oder Valgancivlovir therapiert. Weiterhin wurden statistisch die Daten von 10217 Frühgeborenen untersucht, welche postnatal während ihres stationären Aufenthaltes Ganciclovir oder Valganciclovir als antivirale Therapie einer konnatalen oder postnatalen CMV-Infektion erhalten hatten. Antiviral therapierte Kinder ohne Nachweis von Viren in der Nabelschnur waren deutlich kleiner und unreifer und mussten häufiger mit weiteren klinischen Maßnahmen wie tracheale Beatmung, Gabe von Surfactant, Katecholaminen, Blutprodukten sowie Steroidhormonen behandelt werden. Außerdem zeigte sich häufiger ein schlechtes Outcome im Sinne eines pathologischen Hörscreenings, einer Sepsis, einer Hirnblutung oder einer anderen schweren Komplikation. Dies entspricht dem bekannten Risikoprofil der symptomatischen postnatalen CMV-Infektion, welche nur bei extrem unreifen Frühgeborenen auftritt. Die Mortalität zeigte sich nicht erhöht. Tiefgefrorenes Nabelschnurgewebe erwies sich als geeignetes Material einer rt-PCR zum Nachweis einer konnatalen CMV-Infektion. Jedoch zeigte sich in unserer Arbeit eine niedrigere Prävalenz (0,12%) als in anderen Arbeiten. Aufgrund des retrospektiven Screenings fehlte eine weitere Untersuchung eines Kontrollmediums des Kindes wie Speichel oder Urin, welche in Kliniken als gängige Diagnostik einer CMV-Infektion durchgeführt wird. Dies ist weiterhin der Goldstandard, da laut aktueller Literatur diese Form der Diagnostik besser anwendbar sowie sehr spezifisch und sensitiv ist. Ein generelles Screening auf eine konnatale CMV-Infektion für sehr kleine Frühgeborene nach Geburt ist daher laut dieser Arbeit empfehlenswert, um bei einem hohen Risiko für Langzeitfolgen entsprechend engmaschige Follow-up Untersuchungen durchführen zu können. So können frühzeitig Gegenmaßnahmen getroffen werden, um die Folgen gering zu halten.
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    Investigation of the influence of cyclin-dependent kinase inhibitors on neutrophils activation
    (2025) Mehlberg, Daniel Felipe Teixeira Dionis
    Neutrophils, the most abundant leukocytes, play a crucial role in the initial defense against invading microbes by detecting them through various receptor systems. Nevertheless, pathological activation of neutrophils is involved in many chronic and autoimmune diseases, such as epidermolysis bullosa acquisita (EBA) where activation of neutrophils ultimately elicits skin blisters. Current treatment primarily relies on immunosuppression, contributing to increased morbidity and mortality. Hence effective and safe therapeutic strategies are urgently needed. Cyclin-dependent kinase inhibitors (CDKIs) block endogenously cell cycle progression under unfavorable conditions, leading to apoptosis, prompting interest in their potential for treating autoinflammatory and autoimmune diseases, including EBA. This study explores the impact of eleven specific CDKIs on neutrophil activation induced by immune complexes (ICs) in vitro, utilizing assays for reactive oxygen species (ROS) release and fluorescence-activated cell sorting (FACS). Among the CDKIs tested, four CDKIs Palbociclib (PD-0332991) HCl (CDK4/6I), THZ2 (CDK7I), BAY 1251152 (CDK9I, PTEFbI), and OTS964 (TOPKI, CDK11I) significantly reduce ROS production in stimulated human polymorphonuclear leukocytes (PMNs). Two CDKIs Palbociclib (PD-0332991) HCl (CDK4/6I) and THZ2 (CDK7I) showed significance regarding reducing CD18pos cells, although no CDKI demonstrated significant effects on the reduction of CD62Lneg cells. All eleven inhibitors maintained a proportion of viable cells close to 100% compared to the IC- stimulated positive control. To summarize, CDKIs have emerged as promising candidates for anti-inflammatory therapeutics, owing to their capacity to modulate the resolution of inflammatory processes, and this work confirms this impression in vitro for EBA. Furthermore, of the 11 CDKIs analyzed, THZ2 (CDK7I) and OTS964 (TOPKI, CDK11I) stand out as the most promising for further testing of the efficacy of systemic application in the murine model of EBA induced by antibody transfer.
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    Der Einfluss der Covid-19- Pandemie auf Wasser- und Seenotrettung
    (2026) Bensch, Frederike Alina
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    Untersuchung der Eye-Tracking und Virtual-Reality- Technik mittels VR-Brille in der Diagnostik leichter Schädel-Hirn-Traumata
    (2026) Sikorski, Felix Wolfgang
    Ziel dieser Studie war die systematische Untersuchung von Point-of-Care-Biomarkern als diagnostische Indikatoren für die Erkennung und den Ausschluss eines leichten Schädel-Hirn-Traumas (SHT) im Setting einer Notaufnahme unter Verwendung von Eye-Tracking- und Virtual-Reality-Technologie (ET/VR). Die primäre Zielgruppe umfasste Personen, die ein akutes Kopftrauma erlitten hatten und sich innerhalb von 24 Stunden in der Notaufnahme vorstellten. Ziel war es, okulomotorische Biomarker in einer konsekutiven Kohorte von Personen, die einer Gewalteinwirkung von außen ausgesetzt waren, auf ihre Eignung zur Diagnose eines leichten SHT zu untersuchen und die Praktikabilität der Untersuchung mittels ET/VR-Brille in einer Notaufnahme zu testen. Das BG Unfallkrankenhaus Berlin und das BG Klinikum Hamburg nahmen an dieser explorativen, prospektiven, einarmigen Genauigkeitsstudie teil. In diese Studie wurden Personen eingeschlossen, die sich mit Verdacht auf ein leichtes SHT in der Notaufnahme vorstellten und mittels ET/VR-Brille untersucht wurden. Alle weiteren Schritte entsprachen der klinischen Routine (z. B. Entscheidung über eine stationäre Aufnahme, bildgebende Diagnostik usw.). Nach Abschluss der Behandlung wurden die Personen in Subgruppen mit und ohne leichtes SHT unterteilt. Die klinische Diagnose eines leichten SHT wurde in Form einer klinischen Synopse im Konsens zweier unabhängiger ärztlicher Fachpersonen gestellt, die hinsichtlich der Ergebnisse des Indextests (der Untersuchung mit der ET/VR-Brille) verblindet waren. Die Diagnose basierte auf allen klinischen, neurologischen, neurofunktionellen, neuropsychologischen und bildgebenden Befunden. In jedem Fall wurden eine routinemäßige unfallchirurgische und neurologische Anamnese, Untersuchung und Befunderhebung durchgeführt. Alle statistischen Analysen wurden in explorativer Absicht durchgeführt. Die Verwendung der ET/VR-Brille erwies sich als überwiegend unproblematisch. Zwei der 52 analysierten Parameter ließen sich statistisch von einer Zufallsentscheidung unterscheiden. Es konnte jedoch kein Unterschied in den okulomotorischen Funktionen zwischen den beiden Subgruppen festgestellt werden, und es fanden sich keine Korrelationen zwischen den durch die VR-Brille erfassten Parametern und der Erkennung eines leichten SHT. Gegenwärtig kann der Einsatz von VR-Brillen zur Diagnose eines leichten SHT im Rahmen einer Notaufnahme nicht empfohlen werden.
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    Rassifizierung der Pharmakogenetik
    (2026) Steimle, Lena
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    Differenzierte Betrachtung sinunasaler Malignome
    (2026) Volkheimer, Kay

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